-
Verotus
- Verokanta
- Veron kiertämisen estäminen
- Verosyrjintä
- Verovapaus
Veron kiertämisen estäminen
- Säädökset > EU-lainsäädäntö NDir (EU) 2016/1164 NDir (EU) 2016/1164 sisämarkkinoiden toimintaan suoraan vaikuttavien veron kiertämisen käytäntöjen torjuntaa koskevien sääntöjen vahvistamisesta 12.7.2016 (veron kiertämisen estämistä koskeva direktiivi, veronkiertodirektiivi, ATAD-direktiivi)
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 90-91/2007 Sopimus Suomen hallituksen ja Australian hallituksen välillä tuloveroja koskevan kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi ja veronkiertämisen estämiseksi
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 111-112/2002 Sopimus Suomen tasavallan hallituksen ja Vietnamin sosialistisen tasavallan hallituksen välillä tuloveroja koskevan kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi ja veron kiertämisen estämiseksi
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 91-92/1997 Sopimus Suomen tasavallan ja Brasilian liittotasavallan välillä tuloveroja koskevan kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi ja veron kiertämisen estämiseksi
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 89-90/1997 Sopimus Suomen tasavallan ja Arabiemiraattien liiton välillä tuloveroja koskevan kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi ja veron kiertämisen estämiseksi
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 1-2/1970 Suomen Tasavallan hallituksen ja Ison-Britannian ja Pohjois-Irlannin Yhdistyneen Kuningaskunnan hallituksen välinen sopimus tulon ja omaisuuden kaksinkertaisen verotuksen sekä veron kiertämisen estämiseksi
- Lakikirjasto > ArtikkelitVeikkola, Elisa: Komission ehdotus kuoriyhtiödirektiiviksi – Ehdotetun sääntelyn EU-oikeuden mukaisuus4.8.2023, Asiantuntija-artikkeliJoulukuun 2021 lopulla komissio antoi ehdotuksen direktiiviksi kuoriyhtiöiden verotustarkoituksiin tapahtuvan väärinkäytön estämistä koskevista säännöistä ja direktiivin 2011/16/EU muuttamisesta (jatkossa ”direktiiviehdotus”) eli niin kutsutuksi kuoriyhtiödirektiiviksi (Unshell Directive). Ehdotetun kuoriyhtiödirektiivin tarkoituksena on torjua veron kiertämisen ja verovilpin käytäntöjä, jossa hyödynnetään yrityksiä, jotka eivät harjoita taloudellista toimintaa ja joilta puuttuu...
- Lakikirjasto > LakimiesKnuutinen, Reijo: Veron kiertämistä koskevien yleislausekkeiden historiallinen kehitys, soveltamisedellytykset ja soveltamisen pidäkkeet eräiden valtioiden kansallisessa vero-oikeudessaLakimies 1/2020 s. 28 – 54, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > Verotus* Lönnblad, Siru: Veron kiertämisen estäminen muuttuvassa toimintaympäristössäVerotus 1/2019 s. 62 – 74, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > Verotus* Kananoja, Visa: Maastapoistumisverotus ja sen harmonisointi; EU-oikeuden vastaisten säännösten muutostarpeet veronkiertodirektiivin ja EUT:n ratkaisun A Oy (C-292/16) myötä (referee-artikkeli)Verotus 3/2018 s. 336 – 353, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > Verotus* Viitala, Tomi: EU:n veronkiertodirektiiviVerotus 4/2016 s. 336 – 348, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötTuomi, Olavi: Voidaanko laillisen veron minimoimisen ja laittoman veronkiertämisen välille muodostaa rajaa tarkastellen yleistä veronkiertosäännöstä?25.3.2013, Maisteritutkielma
- Lakikirjasto > Verotus* Kuortti, Hannu: Veroparatiisit – veromuseoon kuuluvia luomuksia vai hyvinvointivaltion parasiitteja?Verotus 4/2012 s. 414 – 428, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > Verotus* Tokola, Antti: Uudistettu väliyhteisölaki veronkiertoa estävänä säädöksenä – Tiivistelmä pro gradu -tutkielman tuloksistaVerotus 5/2011 s. 559 – 565, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötLajunen, Heikki: Veron kiertäminen yritysjärjestelyjen yhteydessä2.12.2010, Maisteritutkielma
- Uutiset
19.4.2024 14.33
Hallintarekisteröityjen osakeomistusten yleisöjulkisuus pysyy ennallaanValtiovarainministeriö ei tässä vaiheessa ryhdy jatkotoimiin lisätäkseen hallintarekisteröityjen osakkeiden omistusten yleisöjulkisuutta. Uuden sääntelyn hyödyt olisivat vähäisiä suhteessa haittoihin. Ulkomaiset osakkeenomistajat saavat hallintarekisteröidä osakeomistuksiaan Suomessa. Kun osakkeet hallintarekisteröidään, tiedot omistajasta eivät näy arvopaperikeskuksen julkisessa osakasluettelossa. Viranomaiset saavat kuitenkin tietoja omistajista muuta kautta. Verohallinto saa tiedon osakkeen tosiasiallisesta omistajasta, jos hallintorekisteröidyille osakkeille maksettuun osinkoon sovelletaan alle 35 prosentin verokantaa. - Uutiset
7.8.2023 10.45
Vastaako komission ehdotuksen mukainen sääntely koskien kuoriyhtiöitä Euroopan unionin tuomioistuimen jäsenvaltioiden kansallisille väärinkäytön vastaisille säännöille asettamia reunaehtoja? Tätä käsittelee Elisa Veikkola Edilex-sarjan uudessa artikkelissaJoulukuun 2021 lopulla komissio antoi ehdotuksen direktiiviksi kuoriyhtiöiden verotustarkoituksiin tapahtuvan väärinkäytön estämistä koskevista säännöistä ja direktiivin 2011/16/EU muuttamisesta eli niin kutsutuksi kuoriyhtiödirektiiviksi (Unshell Directive). Direktiiviehdotuksella vastataan erityisesti Euroopan parlamentin toiveeseen Euroopan unionin tasolla toteutettavista toimenpiteistä kuoriyhtiöiden väärinkäytön torjumiseksi. Euroopan unionin neuvosto ei ole vielä antanut lopullista direktiiviä. Ehdotusta on keväällä 2023 käsitelty neuvoston välittömän verotuksen työryhmässä. Alkuperäinen aikataulu kuoriyhtiöiden väärinkäytön estämisestä koskevien säännösten voimaan tulolle oli vuoden 2024 alusta, mutta tätä määräaikaa tullaan odotettavasti lykkäämään. - Uutiset
20.6.2023 8.00
Komissio: Lähdeveromenettelyjen parantaminen lisää kansainvälisiä investointeja ja auttaa torjumaan veronkiertoaEuroopan komissio ehdotti maanantaina 19.6. uusia sääntöjä, joilla parannetaan lähdeveromenettelyjen toimivuutta ja turvallisuutta EU:ssa sijoittajien, rahoituksen välittäjien (kuten pankkien) ja EU-maiden veroviranomaisten kannalta. Aloite otettiin painopisteeksi 2000-luvun yritysverotusta koskevassa tiedonannossa ja komission pääomamarkkinaunionia koskevassa toimintasuunnitelmassa 2020. Sillä edistetään oikeudenmukaisempaa verotusta, torjutaan veropetoksia ja tuetaan rajatylittäviä investointeja kaikkialla EU:ssa. Kun jäsenvaltiot ovat hyväksyneet ehdotuksen, sen on määrä tulla voimaan 1. tammikuuta 2027. - Uutiset
18.4.2023 11.55
Vierashuoneessa OTM Hannu Itälä: Yhdenmukaisuutta veron kiertämistä koskevan sääntelyn soveltamiseenSuomen verojärjestelmä sisältää useita veron kiertämisen estämiseksi säädettyjä yleislausekkeita. Osalla näistä on EU-oikeudellinen tausta, jonka johdosta niitä sovelletaan säännönmukaisesti tiettyjen kriteerien täyttyessä. Valitettavasti osaa yleislausekkeista sovelletaan hyvin epäjohdonmukaisesti, vaikka systemaattisempi tulkintamalli olisi sinänsä mahdollinen. Tämä koskee erityisesti verotusmenettelylain 28 §:ää, jolla on veronkiertodirektiivin voimaantulon myötä EU-oikeudellinen kytkös. Tämä ei ole kuitenkaan toistaiseksi näkynyt lainkohdan soveltamiskäytännössä. - Uutiset
19.1.2023 14.47
Kryptovarat ja sähköinen raha: Hallitus kannattaa pyrkimyksiä lisätä verotusta koskevan virka-avun tehokkuutta ja läpinäkyvyyttäEuroopan komissio antoi 8. joulukuuta 2022 ehdotuksen neuvoston direktiiviksi hallinnollisesta yhteistyöstä verotuksen alalla annetun direktiivin 2011/16/EU (virka-apudirektiivi) muuttamisesta (COM(2022) 707). Komission mukaan vaihtoehtoisten maksu- ja sijoitustapojen, kuten kryptovarojen ja sähköisen rahan, ilmaantuminen markkinoille uhkaa heikentää verotuksen läpinäkyvyydessä viime vuosina saavutettua edistystä. Tämä muodostaa huomattavaa veronkierron riskiä. Näin ollen komissio sitoutui tiedonannossaan, joka koskee oikeudenmukaista ja yksinkertaista verotusta koskevaa toimintasuunnitelmaa elpymisstrategian tueksi, päivittämään virka-apudirektiiviä laajentamalla sen soveltamisalan kehittyvään talouteen ja vahvistamalla hallinnollisen yhteistyön kehystä. Hallitus antoi asiasta U-kirjelmän torstaina 19.1.2023.